بازسازي ساختمان بازسازي ساختمان .

بازسازي ساختمان

هوشمند سازي ساختمان

هوشمند سازي ساختمان: فوايد و امكانات خانه هوشمند! 

 

خانه هوشمند چيست؟

تكنولوژي هوشمندسازي ساختمان : تا حالا با خودتان فكر كرده ايد كه ساختمان هوشمند كه اين روزها مدام راجع به آن ها مي شنويم چه امكاناتي را براي ما به وجود مي آورند يا اين كه چه كمكي در بهتر شدن شرايط زندگي به ما مي كنند يا اين كه اصلا به چه ساختماني خانه هوشمند مي گويند؟  به همين دليل ما به سراغ كارشناسان رفتيم تا از آن ها اطلاعاتي را راجع به ساختمان هاي هوشمند بگيريم.

 

هوشمند سازي ساختمان چيست؟

سيستم مديريت ساختمان (BMS (Building Management System سيستمي است كه به فعاليت ها و امور ساختمان ها نظارت كرده و در مواقع لازم با توجه به شرايط محيطي، تغييرات لازم را به طور خودكار اعمال مي­ نمايد . اين سيستم مي ­تواند با توجه به كاربري ساختمان طراحي و اجرا شده و بر كليه فعاليت­ ها اعم از باز و بسته شدن درب، ورود و خروج افراد، سيستم­­ هاي روشنايي، سيستم­ هاي تهويه مطبوع پنجره و پرده اتاق ها و سيستم صوتي و تصويري نظارت داشته باشد.

ساختماني كه مجهز به سيستم مديريت BMS باشد اصطلاحاً به آن ساختمان هوشمند مي گويند . اين سيستم به ساكنان اين امكان را مي دهد كه از تجهيزات به صورت كاربردي تر استفاده نموده و احساس امنيت و آسايش را در آنها افزايش مي ­دهد و همچنين مي ­تواند موجب صرفه ­جويي انرژي گردد. اين ساختمانها با استفاده از يكپارچه نمودن چهار عنصر اصلي سيستم­ ها، ساختار، سرويس و مديريت و با برقراري ارتباط ميان آنها محيطي پويا و مقرون به صرفه بوجود آورند. هوشمندسازي  دربرگيرنده مجموعه اي از سخت افزارها و نرم افزارها براي مانيتورينگ وكنترل يكپارچه قسمت‎هاي مهم و حياتي ساختمان مي باشد.

هدف: پايش مداوم بخش هاي مختلف ساختمان و اعمال فرامين انجام مي شود به شكلي كه عملكرد اجزاء مختلف ساختمان متعادل با يكديگر و در شرايط بهينه و با هدف كاهش مصارف ناخواسته و تخصيص منابع انرژي در فضاي مورد استفاده باشد.

اين سيستم در برگيرنده تمام سرويس هاي الكتريكي، مكانيكي و حفاظتي ساختمان از قبيل سيستم گرمايش، سرمايش، تهويه مطبوع، آسانسور، نيروگاه برق اضطراري، پله برقي، كنترل روشنايي، دوربين مدار بسته، اعلام و اطفاي حريق، كنترل تردد و … مي باشد. مهمترين هدف هاي هوشمندسازي ساختمان را مي توان در موارد زير خلاصه كرد:

  • ايجاد محيطي مطلوب براي ساكنين
  • بدون نياز به پيمانكار دائمي ساختمان
  • جلوگيري از بروز مشكلات ناشي از عدم هماهنگي
  • استفاده بهينه از تمامي تجهيزات و افزايش عمر مفيد آنها
  • ارائه سيستم كنترلي با قابليت برنامه ريزي زماني عملكرد
  • قابليت مانيتورينگ و كنترل تمامي نقاط تحت كنترل توسط اينترنت
  • كاهش چشمگير هزينه هاي مربوط به نگهداري و بهينه سازي و صرفه جويي در مصرف انرژي
  • با توجه به يكپارچه سازي ساختمان، تمام تجهيزات و امكانات بشكل يكپارچه كاركرده و قابليت تداخل
  • قابليت گرفتن گزارش هاي آماري از تمامي تجهيزات و عملكرد آنها به منظور بهينه سازي مصرف و عملكرد

چه عواملي ساختمان را هوشمند مي كنند؟

دكتر فرانك Spitzer مهندس برق در گروه IBI در تورنتو بيان مي­كند كه هركسي تعابير مختلفي از هوشمندسازي ساختمان ارائه مي دهد. او مشاور چندين رشته در سازمان است كه خدماتي را براي زمين شهرها، امكانات، حمل و نقل و سيستم پيشنهاد مي­دهد. از نظر او، هوشمندسازي  ، توانايي استفاده مجدد از اطلاعات است كه ترجيحا بايد بين سيستم­هاي يكپارچه به اشتراك گذاشته شوند. در اينجا بسياري از افراد خوشحالند كه مي­توانند از اين سيستم­ها(ظرفيت و قدرت كامپيوتر) استفاده كرده و هركاري را انجام دهند.

حتي زماني كه فرانك راجع به هوشمند شدن صحبت مي­كند، بيان مي­كند كه تمايل دارد تا اطلاعات راجع به ساختمان و سلسله مراتب مناسب آن را براي افراد به اشتراك بگذارد. براي ايجاد توافق بر سر هوشمندسازي ساختمان، انجمن ساختمان­هاي اتوماسيوني در سطح قاره­اي(CABA) كه يك سازمان غير انتفاعي است، تكنولوژي­ هاي خود را براي اتوماسيون خانگي و ساختماني در امريكاي شمالي توسعه داد و براي هوشمندسازي  ، مديريت مسير تكنولوژي(TRM) را برعهده گرفت.

 

TRM هوشمندسازي ساختمان را به عنوان تكنولوژي معرفي مي­كند كه بايد محيط ساختمان و كاربردپذيري آن را براي مستاجرين و مالكين بهبود بخشيده و هزينه­ ها را كنترل كند. CABA بر روي ابزار، رتبه بندي تحت وب كار مي­كند و آن را BIQ مي­نامد. اين انجمن از سيستم رتبه بندي انتظار دارد تا از ابزار هدفمند براي ارزيابي و مقياس ارزش عملكرد هوشمند سازي ساختمان استفاده كند.

اين نوع طراحي، يكپارچگي ساختمان را در پروژه­ هاي جديد تحت الشعاع قرار مي­دهد. بسياري از سيستم­هاي رتبه بندي كه براي انجمن رهبري ساختمان سبز(USGBC)  مورد استفاده قرار مي­گيرند، برنامه طراحي محيط و انرژي را در راستاي اهداف خود قرار مي­دهند. BIQ داراي معيار شخص ثالث و منصفانه­اي است كه بايد هوشمند كردن ساختمان را مورد ارزيابي قرار دهد و ارزش ­هاي آن را بالا ببرد. ديويد Dern، مدير بازاريابي در CABA مي­گويد كه يكي از مسائل مهم در عرصه صنعت، اين است كه ما بايد بتوانيم از عهده توصيف واژه هوشمند سازي برآييم. ما براي اين توضيح، بايد از ابزار هدفمند استفاده كنيم.

 موسسه هوشمند سازي ساختمان در آسيا كه 60 تا 70 ليست دارد، هوشمندسازي  را در راستاي اهداف خود قرار داده و سطح Feng را در ساختمان در امريكا مورد بررسي و توجه قرار مي­دهد. يكي از مسائل مورد توجه ما، افزايش كارايي انرژي است. بدون كارايي انرژي، هوشمند سازي معنايي ندارد. از نظر افراد متخصص، همانند Paul، رييس گروه هوشمندسازي ساختمان و مشاور شركت ، يكپارچگي و كارايي براي توضيح  آن نقش مهمي را ايفا مي­كنند. از نظر او، هوشمند كردن ساختمان داراي دو وجهه مختلف است: به معناي يكپارچگي است. شما بايد بفهميد كه چگونه بايد از هوشمند سازي استفاده كنيد و چگونه بايد سيستم­ هاي تجاري را با سيستم­ هاي ساختماني تلفيق كنيد.

در يك خانه هوشمند و ساختمان هوشمند ، صحبت در مورد اتصالات است:

زماني كه ما از گوشي هاي همراه معمولي به سمت گوشي هاي هوشمند حركت كرديم، جهشي بزرگ در ارتباطات را شاهد بوديم. به جاي اينكه فقط قادر به ايجاد تماس و ارسال پيام هاي متني باشيم، اكنون با تلفن هاي هوشمند به اينترنت متصل مي شويم، ايميل مي فرستيم، پيام هاي لحظه اي ارسال مي كنيم، فايل هاي مورد نيازمان را دانلود مي كنيم و بسياري كارهاي ديگر كه به ارتباطات نياز دارند را انجام مي دهيم.

در مورد خانه هاي هوشمند نيز وضعيت به همين منوال است. تفاوت اصلي خانه هاي هوشمند با خانه هاي معمولي در اين است كه همه ي وسايل در خانه هاي هوشمند به يكديگر متصل هستند و با يك دستگاه مركزي كنترل مي شوند. كنترل آب و هوا، چراغ ها، لوازم، قفل ها و انواع مختلفي از دوربين ها و مانتيورهايي كه مي توانند به خانه هاي هوشمند و خودكار اضافه شوند از هر جاي خانه و حتي دور از خانه قابل كنترل مي باشند.

ايجاد اين اتصالات از روش گوناگون قابل انجام است. سيستم هاي اختصاصي اي وجود دارند كه ويژه ي خانه هاي هوشمند ساخته شده اند مانند Z-Wave Zigbee ،KNX و Control4.

شما مي توانيد از طريق واي فاي و روي بستر اينترنت، اين وسايل را كنترل كنيد. همچنين برخي از آن ها ممكن است با بلوتوث هم قابل كنترل باشند؛ در اين شرايط حتي مي توان بدون استفاده از اينترنت هم آنها را كنترل كنيد. هر يك از اين سيستم ها مزايا و معايب خاص خود را دارند و بهترين گزينه براي شما بستگي به نياز و كاري دارد كه مي خواهيد انجام دهيد.

در ادامه اطلاعات بيشتري در مورد اين خانه ها، نحوه كاركرد و كنترل شان بخوانيد.

 هوشمند سازي ساختمان

مزاياي يك خانه ي هوشمند چيست؟

و اما فايده ي ارتباط وسايل خانه با يكديگر چيست؟ در يك كلام و به طور خلاصه جواب اين است: راحت بودن! داشتن يك خانه ي هوشمند باعث مي شود بتوانيد كارهاي زيادي را با زحمت كمتري انجام دهيد. كارهايي مانند تنظيم تهويه، خاموش كردن لامپ ها، روشن مايكروفر براي گرم كردن غذا و غيره.

شما مي توانيد براي وسايل خانه ي خود زمانبندي نيز تعيين كنيد، بنابراين يكسري كارها در ساعات خاصي از روز به صورت خودكار انجام خواهند شد. حتي برخي از اين وسايل هوشمند قابليت ياديگري داشته و از كارهايي كه شما انجام مي دهيد، مي آموزند، در نتيجه با فعاليت بسيار كمتري مي توانيد انجام خيلي كارها را به صورت خودكار به وسايل خانگي خود محول كنيد.

فزون بر راحتي، خانه هاي هوشمند بهره وري از انرژي را نيز افزايش مي دهند. براي مثال مي توان به ترموستات هوشمند شركت Nest اشاره نمود. اين ترموستات از شما ياد مي گيرد كه خانه تان بايد چقدر گرم يا سرد باشد و دما را به طور خودكار تنظيم مي كند، بنابراين شما نگران صرفه جويي در مصرف انرژي نخواهيد بود. همچنين وقتي در خانه نباشيد اين ترموستات به حالت «راه دور» رفته و با تنظيم دماي خانه مبلغ قبض هاي استفاده از وسايل گرمايشي و سرمايشي شما كمتر خواهد شد! سيستم خانه ي خودكار Webee نيز از فعاليت ها و كارهاي شما مي آموزد و توصيه هايي براي افزايش بهره وري در استفاده از لوازم و دستگاه هاي هوشمند، به شما خواهد نمود.

 هوشمندسازي ساختمان

در حال حاضر چه محصولاتي براي خانه هاي هوشمند وجود دارند؟

هم اكنون وسايل زيادي براي هوشمند سازي خانه ها در بازار موجود است، و با گذر زمان تعداد بيشتري در حال ورود به بازار هستند. در مورد لامپ هاي هوشمند يكي از بهترين گزينه هاي موجود را Philips Hue ارائه مي دهد، اما برخي ديگر نيز مانند Holi Smart Mood Lamp نيز كه تازه شروع به كار كرده، محصولي قابل احترام را ساخته است.

 

كار يك لامپ هوشمند چيست؟

 به طور خلاصه اين لامپ ها به شما اجازه مي دهند براي روشن و خاموش شدنشان زمان بندي خاصي تعريف كنيد و يا به حركات شما عكس العمل نشان مي دهند، يا بدون نياز به دست زدن به كليد لامپ، مي توانيد آن را توسط گوشي هوشمند خود خاموش كنيد.

يكي از وسايل هوشمندي كه ممكن است شما بيشتر با آن آشنا باشيد تلويزيون ها هوشمند است، اين تلويزيون ها به اينترنت متصل شده و مي توان با آن ها محتواهاي گوناگون را مشاهده كرد. شما مي توانيد براحتي به Netflix و Hulu لاگين نموده و فيلم دانلود كنيد، بازي انجام دهيد يا چيزي را در شبكه هاي اجتماعي به اشتراك بگذاريد. امروزه شركت ها زيادي تلويزيون هاي هوشمند مي سازند اما مي توان از ميان آنها به Vizio و برخي مدل هاي ساموسونگ اشاره نمود.

 

آموزش هوشمند سازي ساختمان

سيستم مديريت ساختمان يا بي‌اِم‌اِس (به انگليسي: Building Management System) كه گاهي با عنوان سيستم اتوماسيون ساختمان نيز شناخته مي‌شود، يك سامانهٔ مبتني بر رايانه است كه براي كنترل و نظارت بر تجهيزات مكانيكي و الكتريكي داخل ساختمان (مانند تهويه، روشنايي، سيستم قدرت، سامانهٔ آتش‌نشاني و ايمني) در داخل ساختمان‌ها نصب مي‌شود.

سيستم مديريت ساختمان شامل دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار است، سخت‌افزارها معمولاً به صورت اختصاصي به وسيله ميكروكنترلرها پياده‌سازي مي‌شوند و نرم‌افزارها نيز ممكن است به صورت اختصاصي براي سيستم نوشته شوند، در برخي از سيستم‌ها از نرم‌افزارهاي كنترل و مانيتورينگ براي كنترل ونظارت بر عمل كرد بخش‌هاي مختلف استفاده مي‌شود. ارتباط ميان سخت‌افزار و نرم‌افزار توسط يكي از پروتكل‌هاي DeviceNet، SOAP، XML، BACnet، LonWorks و MODBUS و usp و lan و... پيدا سازي خواهد شد. اجزاي اصلي اين سيستم شامل :

۱-كنترل كننده مركزي

 ۲- كنترل كننده محلي

۳- كنترل كننده اينترنتي

 ۴- سنسورها

 

آموزش هوشمند سازي ساختمان جهت صرفه جويي در انرژي

  • سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي ( تهويه مطبوع)
  • سيستم آبياري
  • سيستم مديريت روشنايي
  • و ...

 


برچسب: هوشمندسازي ساختمان، هوشمند سازي ساختمان، آموزش هوشمندسازي ساختمان، خانه هوشمند،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۲۴:۵۸ توسط:مري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :