بازسازي ساختمان بازسازي ساختمان .

بازسازي ساختمان

نكاتي درباره آبنما و روف گاردن

روف گاردن چيست؟ 

تكنولوژي مدرني كه امروزه بر پايه سقف سبز نهاده شده است و بر روي پشت بام ها و تراس ها اجرا مي شود، با نام روف گاردن معروف است و به معناي بام باغ يا همان باغ در بام مي باشد. روف گاردن در واقع خلق فضاي سبز بر روي پشت بام است، تا از اين طريق طبيعت را در زندگي شهري دخيل كرده و از آن استفاده كنند. بنابراين به هر نوع فضاي سبزي كه بر روي بام ساخته شود، روف گاردن گفته مي شود و شامل مجموعه اي از گياهان سبز، آبنما، آلاچيق، مبلمان باغي، سايبان، محصولات كشاورزي و ساير امكانات ديگر با توجه به مساحت موجود مي باشد.

استفاده از روف گاردن باعث پاكسازي هواي اطراف، كاهش آلاينده ها، كاهش جذب حرارت ساختمان، كنترل دما، كاهش مصرف انرژي و بهره برداري از آب باران مي شود و علاوه بر اينكه  معماري ساختمان را ارتقا مي دهد، چهره شهر را زيباتر مي كند. به دليل استفاده از مواد سبك و البته مقاوم در ساخت روف گاردن، بستري فراهم مي شود تا پوشش هاي گياهي رشد و نمو داشته باشند و به كشت محصولات كشاورزي پرداخته شود. مزيت ديگر روف گاردن اين است كه محيطي تفريحي، زينتي و دكوراتيو را فراهم مي كند و حتي مي توان زيستگاه مناسبي براي حيوانات ايجاد نمود.

محل اجراي روف گاردن لزوما بام ساختمان نيست. لابي ســـاختمانها ، بـــا توجـــه بـــه اينكـــه اصولا روي ســـقف اجـــرا مي شـــوند يكي از گزينه هايـــي هســـتند كـــه سيســـتم بـــام ســـبز يا روف گاردن روي آنهـــا قابـــل اجراســـت.

پاسيو ها نيـــز از ايـــن قاعـــده مســـتثني نيســـتند و مـــكان مناســـبي بـــراي اجـــراي روف گاردن هســـتند. تراس هـــا، بـــه علت خصوصـــي بـــودن، يكي از اوليـــن هدفهاي اجراي سيســـتم روف گاردن هســـتند. پوشـــيده بودن سقف تراســـها باعث ايجاد محيطـــي متفاوت با بـــام از نظر عملكرد هســـتند.

موادي كه در ساخت بام باغ استفاده ميشود، داراي عمر بسيار طولاني هستند كه اين  خصوصيت آنها، باعث مي شود نيازي به تعويض دوره اي آن نباشد و عمر ماندگاري  آنها بين 30 تا 50 سال باشد.بام باغ ها علاوه بر نقش تصفيه كنندگي هوا، از پوسيده شدن و فساد عا يق رطوبتي  بام و نياز به تعويض دوره اي آن جلوگيري مي كند و در حقيقت بهترين پوشش محافظ براي آن به شمار مي روند.

 

آبنما 

آبنما سازه اي است كه در محيط دروني يا بيروني ساختمان،پارك،مكان هاي تفريحي و ... اجرا مي شود و در آن براي آب نوعي حركت پيش بيني مي شود تاصداي ناشي از آب و حركت زيباي آن حال و هوايي فضا و محيط را تغيير دهد.و فضايي آرام بخش و طبيعي ايجاد كند. آبنماها معمولا داراي سيكل بسته آب هستند و مصرف آب در آنها فقط در حد تبخير شدن است. آبنما ها نسبت به ابعاد فضا و محيط و سليقه افراد با اشكال و مواد مختلف ساخته،طراحي و نصب مي شود.

آبنماها داراي انواع ، اشكال و اندازه هاي مختلفي هستند كه متناسب با محل نصب و نوع استفاده طراحي مي شوند. زماني كه صحبت از آبنما و يا آبشار صخره اي ميشود اولين چيزي كه به ذهن ما خطور مي كند فواره ها هستند چون قديمي ترين و پر كاربرد ترين نوع آبنما مي باشند.فواره ها خود داراي انواع مختلفي مانند جهنده ،ريزشي و پرتابي مي باشند كه عمدتآ اين فواره ها را به وسيله نور پردازي جذاب تر و ديدني تر مي كنند.

 

آبنماي ثابت:

اين نوع ابتداي ترين نوع آبنما ميباشند كه تنها يك حركت ساده و يكنواخت را ايجاد ميكند و توسط يك پمپ ثابت كنترل ميشوند. اساس آبنماهاي ثابت بر نوع نازلها و فوارههاي مورد استفاده استوار است

آبنماي متحرك:

اين نوع بر اساس ايجاد حركت در افكت قابل مشاهده اب استوار است و به روشهاي الكتريكي و مكانيكي امكانپذير ميباشد . در انواع مدرنتراين نوع طرحهاي ابتكاري و خاص خود نمائي مي كنند.

آبنما موزيكال :

يكي از زيباترين و رويايي ترين آبنماهايي است كه امروزه مطرح شده است و به راستي با عظمت و هماهنگي خود هر بيننده اي را مسحور ميكند.در آبنماي موزيكال آنچه مهم است حركات موزون آب با صوتي است كه پخش مي شود و اين صوت هر صدايي مي تواند باشد مانند صداي اذان و قرآن،موسيقي آرام يا هر گونه موسيقي كوبنده و تند و يا افكت هاي صداهاي مختلف.در گذشته براي اين نوع آبنماها هر موسيقي به صورت جداگانه برنامه نويسي مي شد تا حركات آب با موسيقي مطابقت داشته باشد اما در تكنولوژي جديد برنامه نويسي ها دقيق تر و كلي تر شده است به طوري كه حركت آب با هر موسيقي خود را به درستي تطبيق مي دهد و نيازي به برنامه نويسي جداگانه براي هر نوع موسيقي خاص نيست.

آبنماي ديواري :

آبنما هاي ديواري مي تواند در سايز هاي كوچكتري برروي ديوار اجاره شود كه نياز به خلاقيت دارد. آبنما ها مي توانند قابليت نور پردازي داشته باشند.آبنماهاي ديواري براي فضاهايي مثل استخر، روف گاردن، لابي هتل و رستوران، ويلاها مناسب  هستند، سرعت اجراي كارها داراي اهميت مي باشد استخرها بهترين مكان استفاده از آبنماي ديواري مي باشند. استخرها علاوه بر آب بندي هاي لازم و نيز فضاي لازم براي تاسيسات داراي سيستم تصفيه مناسب نيز مي باشد. با ابتكارات و خلاقيت مي توان با آبنما مربوط به استخر فضاي دل انگيز به وجود آورد.

آبنماي مدرن : آبنماي مدرن با ايجاد صداي دلنشين آب به همراه تركيبي متناسب با نور ، بهره گيري از دكوراسيوني مدرن در گوشه اي از محل كار و يا زندگي شما را مسير مي سازد.در طراحي اين قبيل آبنماهاهيچگونه آبريزش به بيرون مخزن را مشاهده نخواهيد كرد.و همچنين مخزن آبنماها صد در صد آب بند بوده و هيچگونه امكان نشت آب وجود ندارد.

آبنماي آب و آتش :

آب و آتش دو عنصر متضاد در اين نوع نازل‌ها با يكديگر تلفيق مي‌شوند تا زيبايي را به اوج برسانند. آب از فواره به بيرون پرتاب شده و ناگهان آب كه منجر به خاموشي آتش مي‌شود خود آتش مي‌گيرد و در طول مسير مي‌سوزد.

اين زيبايي حاصل تفكر خلاقانه طراح و مجري اين نوع نازل‌ها مي‌باشد. اين دو عنصر خلقت با هم يك جا جمع مي‌شوند تا احساسي زيبا براي بيننده خلق كنند. اين نوع نازل‌ها از جمله نازل‌هاي نسبتا جديد هستند كه در آبنماهاي موزيكال نيز استفاده مي‌شوند.

براي خواندن مطالب بيشتر به وبسايت آرانو سازه مراجعه كنيد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ساعت: ۰۴:۱۱:۴۹ توسط:مري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :