بازسازي ساختمان بازسازي ساختمان .

بازسازي ساختمان

توري گابيون چيست؟

سازه هاي سنگي در كنار جاده ها و سدها ، نيمكت ها و اجسام سنگي در فضاي سبز شهري و پارك ها نمونه اي از كاربرد توري گابيون است. در اين مقاله شما را با توري گابيون بيشتر آشنا مي كنيم، به توضيح اينكه توري گابيون چيست مي پردازيم و كاربردها و مزاياي آن را بر مي شماريم. براي اين كار ابتدا از تعريف توري گابيون و گابيون شروع مي كنيم.

توري گابيون نوعي توري فلزي شبيه به توري مرغي بافته شده با مفتول گالوانيزه است كه داراي چشمه هاي شش ضلعي است. بيشترين كاربرد اين محصول براي ايجاد حفاظ و جلوگيري از افتادن سنگ ها و آواره ها از جاده ها و راه آهن مي باشد. زيرا چشمه هاي شش ضلعي كه از تابيدن سيم ها به وجود آمده است مانع از سقوط سنگ مي شود حتي اگر بعضي از سيم هاي پاره شود و اما گابيون به چه معني است؟

توري گابيون

گابيون چيست و چه كاربردهايي دارد؟

در مورد اينكه توري گابيون چيست توضيحاتي داده شد، در اين قسمت به توضيح اينكه گابيون چيست مي پردازيم. گابيون كلمه اي ايتاليايي است به معني جعبه يا قفس فلزي كه با مصالح و موادي نظير سنگ پر مي شود كه در گذشته بيشتر كاربرد جان پناه داشته است. گابيون در واقع سبدي است كه از توري گابيون بافته شده است و با مصالحي اكثرا سنگ و سنگريزه پر مي شوند. از معني كلمه پيداست كه به چه دليلي اين نوع توري، با نام توري گابيون يا توري سنگي شناخته مي شود.

توري سنگي بسيار انعطاف پذير و مقاوم است و اين دو فاكتور سبب شده تا بتوان از اين محصول سازه هايي سنگي ايجاد كرد كه بهترين و موثرترين روش براي كاهش لغزندگي و سر خوردن سنگ ها وكاهش سرعت فرسايش خاك است. سبدهاي گابيون پر شده از مصالح به يكديگر متصل مي گردند و تشكيل يك سازه به هم پيوسته ي انعطاف پذير، نفوذ پذير و يكپارچه را مي دهند كه توانايي لازم براي مقاومت در برابر حركات قابل توجه زمين به دليل برداشت يا جاري شدن سيلاب و … را دارد.

اين سازه هاي يكپارچه مي توانند به عنوان ديوارهاي نگه دارنده، ديوارهاي دريايي و كانال ها ، پوشش و بند و خاكريز براي حفاظت از زمين و جلوگيري از ريزش خاك و سنگ در زمين هاي شيب دار كنار جاده ها ساخته شوند. گابيون ها شيب تند زمين را تثبيت مي كند. سازه هاي گابيون به دليل فضاي خالي بين سنگ هاي پر شده در آن داراي نفوذپذيري بالايي هستند.

از اين رو آب را به راحتي تخليه مي كنند و براي از بين بردن انرژي جريان سيلاب و موج بسيار مناسب است. استفاده از اين عناصر در كانال هاي طبيعي و رودخانه ها بهترين روش براي ايجاد ناهمواري براي هدايت جريان آب و سيلاب است. اين سازه ها علاوه بر حفظ ظاهر طبيعي كانال ، با ايجاد سطوح ناهموار مي توانند سيلاب را هدايت كنند و انرژي حاصل از سيلاب را كه مي تواند خرابي ايجاد كند از بين ببرند.

كاربرد هاي توري گابيون

همانطور كه گفته شد ، سبدهاي گابيون به عنوان سيستم هاي تكيه گاهي انعطاف پذير و يكپارچه اي مي تواند پشت سر هم قرار بگيرد و با سنگ هاي طبيعي پر شود. اين كار علاوه بر كارآيي هاي آن پس زمينه اي هماهنگ و يكپارچه با محيط اطراف ايجاد مي كند و صحنه اي زيبا و دل انگيز خلق مي كند. همين موضوع باعث كاربرد توري سنگي براي محوطه سازي نيز مي گردد. 

مزاياي توري گابيون

تاريخچه پيدايش گابيون (سازه هاي سنگي )

در مورد اينكه توري سنگي چيست و چه كابردي دارد توضيحاتي ارائه شد، همچنين سازه هاي گابيوني نيز شرح داده شد. بد نيست راجع به اولين سازه ي گابيوني شناخته شده در جهان نيز بدانيم. مشكل فرسايش خاك از گذشته تا كنون وجود داشته و دردسرهاي زيادي را همراه داشته است. جالب است بدانيد كه انسان ها از چند هزار سال پيش در صدد رفع اين مشكل بوده اند. همچنين هدايت سيلاب ها كه امكان ايجاد خرابي در منطقه را دارد و ايجاد ديوارهاي گابيوني محكم براي حفاظت از جمله نيازهاي انسان ها در طول تاريخ بوده است. مواجه شدن با اين مشكلات مصري ها را بر آن داشت كه با استفاده از مصالح سنگي و ني بتوانند سازه هاي محكمي بسازند.

اولين سازه ي گابيون شناخته شده در طول تاريخ، توسط مصري ها در زمان فرعون ساخته شده است. اين سازه ها در كنار رود نيل براي حفاظت در برابر سيلاب و طغيان رودخانه و با ني و سنگ ساخته شده است. از زمان فرعون تا اكنون اين سازه ها تكامل يافتند و به جاي ني از توري سنگي استفاده مي شود. بنابراين گابيون ها ثابت كرده اند كه يكي از بهترين راههاي مقابله با فرسايش خاك در جهان هستند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۴۷:۵۲ توسط:مري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :