بازسازي ساختمان بازسازي ساختمان .

بازسازي ساختمان

ماهي صبيتي چيست؟

ماهي صبيتي  جزء ماهيان خوش خوراك جنوبي است؛ گوشت آن ترد و داراي طعم بسيار خوبي ميباشد و به همين دليل بيش از يك قرن است كه اين گونه بعنوان يك خوراك لذيذ در سفره مردم جهان است. صبيتي همانند ساير ماهي هاي جنوب ايران منبع غني ويتامينB12،B6  و املاحي چون فسفر و پتاسيم است.

ماهي صبيتي

نام انگليسي: Sobaity seabream

نام بومي: صبيتي، سبيتي، سبيطي

 مدل هاي پاك كردن و ميزان دور ريز:

  • از وزن محصول پس از پاك كردن به ميزان دور ريز محصول كم مي شود.

پاك شده: شكافي زير شكم ماهي ايجاد كرده و محتويات شكم و آبشش آن را خارج مي كنيم. پولك ماهي را مي زنيم اما سر و دم زده نمي شود.

ميزان دور ريز مدل پاك شده: 200 الي 250 گرم

 فيله شده: سر و دم ماهي پاك شده را مي زنيم.سپس آن را از پهلو و به موازات مهره ها برش مي دهيم و استخوان ها را جدا مي كنيم

ميزان دور ريز مدل فيله شده: 450 الي 500 گرم

 قطعه شده: سر و دم ماهي پاك شده را ميزنيم و سپس آن را به شكل قطعات مكعبي هم اندازه برش مي دهيم.
ميزان دور ريز مدل قطعه شده: 250 الي 350 گرم

روش هاي پخت:

بيش از يك قرن است كه اين گونه بعنوان يك خوراك لذيذ در سفره مردم جهان است. يشتر به صورت كباب شده، سرخ شده يا در قليه ماهي نيز استفاده مي‌شود.

ارزش غذايي:

ماهي صبيتي همانند ساير ماهي هاي جنوب ايران منبع غني ويتامينB12،B6  و املاحي چون فسفر و پتاسيم است. مهم‌ترين اسيد چرب اين ماهي از نوع امگا‌‌ـ‌3 بوده و با كاهش كلسترول از رسوب چربي در شرايين و تشكيل لخته خون جلوگيري و با تنظيم عملكرد ماهيچه‌هاي قلب، خطر حملات قلبي و مرگ را كاهش و از ابتلا به سرطان پانكراس، پروستات و دستگاه گوارش مي‌كاهد. مصرف ۱۰۰ گرم اين ماهي حدود 50 درصد نياز روزانه بدن به پروتئين را تامين كرده و مهم‌ترين اسيدآمينه آن تريپتوفان است. تريپتوفان پيش ساز سروتونين (هورمون شادي‌بخش) بوده و سبب بهبود خلق مي‌شود. مصرف اين ماهي به دليل وجود اسيد چرب امگا‌‌ـ‌3 و اسيد‌هاي آمينه ضروري و ويتامين‌هاي گروه B آن به كوكان و سالمندان توصيه مي گردد.

 مشخصات كلي ماهي صبيتي:

صبيتي ماهي از خانواده شانك ماهيان اين ماهي گوشتخوار است و از انواع ماهي ها، سخت پوستان و بي- مهرگان تغذيه مي كند. حداكثر اندازه بدن ماهي صبيتي به 50 سانتي متر مي رسد و اندازه معمول آن 20 سانتي متر مي باشد.  داراي ارزش اقتصادي و شيلاتي بسيار بالايي بوده و تكثير  و پرورش آن به طور وسيع در كشورهاي حاشيه خليج فارس مورد توجه مي باشد آمار صيد در حال افزايش است از 72 تن در سال 2002 تا 172 تن در سال 2011 و حداكثر ميزان صيد 212 تن در سال 2012 گزارش شده است. توليد آبزي پروري صبيتي از 4 تن در سال 2000 توسط بحرين رو به افزايش است. از آن به بعد كويت، عربستان سعودي و امارات متحده عربي پرورش صبيتي را آغاز كردند.

اين ماهي بومي خليج فارس، غرب اقيانوس هند و آبهاي ساحلي كشور هند است. زيستگاه اين گونه آب هاي لب شور و دريايي مناطق استوايي، آبهاي ساحلي كم عمق و آبهاي عميق است. ماهيان بالغ در آب هالي كم عمق يافت مي شوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۵۳:۵۰ توسط:مري موضوع: